Împreună.
Construim Mentalități – Schimbăm Destine.
ELEVUL
și criterii firești în relația cu Educația
și cu partenerii săi: Părintele, Profesorul
În viziunea educațională promovată de Școala Caracterelor, condiția firească a Elevului – Discipol azi este cea de partener deschis în demersurile educaționale ale părintelui și profesorului.
Dacă ne raportăm la ce înseamnă Părintele-Partener pentru educație și Profesorul-Mentor, genul de profesor ce poate construi caractere sănătoase și mentalități de succes și împlinire, iată în corelație un set de repere firești ale elevului, într-un portret al nevoilor pragmatice ale parteneriatului Părinte -Profesor-Elev, dorit parteneriat Mentor – Discipol:
Criterii de bază:
1. Integritate morală
Elevul trebuie să acționeze cu onestitate și să respecte valorile morale, dezvoltând o conștiință clară a diferenței dintre Bine și Rău. Este capabil să ia decizii corecte chiar și în absența unei supravegheri constante.
2. Respect pentru diversitate
Elevul acceptă și înțelege diferențele culturale, de opinie sau personalitate dintre colegi, având un comportament incluziv și deschis către colaborare.
3. Dorința de învățare
Are o curiozitate naturală față de cunoaștere, fiind motivat să exploreze subiectele predate și să meargă dincolo de manuale, căutând resurse suplimentare.
4. Autodisciplină și organizare personală
Elevul își gestionează timpul și responsabilitățile, învățând să își stabilească priorități și să finalizeze sarcinile în mod eficient. Este consecvent în eforturile sale, dovedind respect pentru muncă și reguli.
5. Abilități de comunicare și colaborare
Elevul dezirabil poate exprima clar ideile, poate lucra în echipă și își respectă părinții, profesorii și colegii. Participă activ la dialoguri constructive, contribuind cu idei și soluții.
6. Gândire critică și reflexivă
Elevul ideal pune întrebări, analizează informațiile cu discernământ și este capabil să identifice soluții creative pentru problemele întâlnite.
7. Deschidere la învățare continuă
Își dorește să progreseze, fiind deschis către noi cunoștințe, experiențe și abilități. Îmbrățișează schimbarea și provocările ca oportunități de creștere.
8. Empatie și sprijin reciproc
Elevul manifestă empatie față de ceilalți, fiind atent la nevoile colegilor și dispus să îi ajute atunci când este necesar. Este conștient de impactul acțiunilor sale asupra comunității.
9. Atitudine proactivă
Elevul dezirabil nu așteaptă să fie împins de la spate; își asumă inițiativa în proiecte, teme și alte activități, demonstrând un simț al responsabilității față de propria educație.
10. Respect pentru părinți, profesori și comunitatea școlară
Elevul respectă munca părinților și profesorilor, contribuind la un climat de învățare pozitiv și colaborativ. Este implicat activ în viața familiei și a școlii și susține evenimentele comunității.
11. Reziliență și perseverență
În fața eșecurilor, elevul ideal nu renunță, ci caută soluții pentru a-și depăși dificultățile. Învață din greșeli și își cultivă un mindset orientat către progres.
12. Pasiune pentru excelență
Elevul educabil nu se mulțumește cu mediocritatea; își dorește să exceleze în domeniile care îl pasionează, devenind un exemplu pentru colegii săi.
Criterii suplimentare pentru un elev ideal:
13. Curajul de a se autodepăși
Elevul este dispus să iasă din zona de confort, să încerce lucruri noi și să își asume riscuri pentru a evolua.
14. Responsabilitate socială
Elevul înțelege importanța contribuției sale la comunitate, implicându-se în activități ecologice, caritabile sau civice.
15. Utilizarea înțeleaptă a tehnologiei
Într-o lume digitală, elevul ideal gândește strategic și știe să folosească tehnologia ca un instrument pentru învățare și dezvoltare, evitând capcanele dependenței sau ale consumului de conținut irelevant.
16. Sensibilitate culturală și globală
Este capabil să vadă lumea ca pe un întreg interconectat, respectând diferențele dintre culturi și învățând din acestea.
17. Autoreflecție
Elevul reflectează asupra progresului său și asupra greșelilor comise, căutând să înțeleagă cum poate deveni mai bun zi de zi.
18. Bucuria de a învăța
Elevul ideal percepe învățarea ca pe o aventură continuă, nu ca pe o obligație. Este curios, motivat și deschis către explorare.
Elevul este subiectul transformării prin educație dintr-o ilustră ființă minim biologică, la începutul aventurii sale educaționale, cu o gândire responsabilă abia pentru nevoile primare de existență (hrană, apă, adăpost), într-un OM, conștient de valoarea existenței sale, cu Conștiință a Valorilor, Cetățean responsabil, cunoscător a unei însemnate părți din ceea ce înseamnă existență umană sub toate formele posibile, Partener și membru al Comunităților responsabile pentru evoluția a tot ce reprezintă bun și bine în civilizația umană.
Rezultatul pentru elev al acestui proces numit EDUCAȚIE trebuie să fie, la finalul școlarizării, o Ființă-Proiect, mai precis OMUL ce așează Educația și Autoeducația, Binele, Adevărul și Frumosul pe primul loc al existenței sale, atât în scopul fundamental al împlinirii și desăvârșirii personale, profesionale și sociale, cât și pentru binele existeței speciei căreia îi aparține .
Dacă recunoaștem nevoia pragmatică a acestui parteneriat și a valorizării rezultatelor sale de-a lungul întregii existențe a tânărului în formare, și ulterior efectele perioadei educaționale obligatorii asupra întregii vieți în calitate de OM, abia atunci putem considera noi, cei ce am fost adulții acestui proces profund responsabil numit EDUCAȚIE: profesorii și părinții, că ne-am îndeplinit și ne îndeplinim în continuare rolul de adulți responsabili pentru generația copiilor noștri, căci rolurile de părinte și dascăl sunt primordiale în existența umanității dintotdeauna și vor fi în continuare, atâta timp cât rasa umană va exista în comuniune și parteneriat cu mediul său de viață, planeta Pământ, și nu se va autodistruge, urmare a propriilor iresponsabilități și ignoranțe.
În concluzie, elevul dezirabil, educabil, normal îndrăznim să spunem, este un partener al părinților și profesorilor, Mentori și Modele de viață în procesul educațional. Această relație se bazează pe reciprocitate, pe dorința ambelor părți de a evolua, de a descoperi și de a crește împreună. Elevul care îmbrățișează aceste repere devine un individ pregătit nu doar pentru carieră, ci și pentru orice înseamnă și poate însemna viață, contribuind la o societate și la o civilizație mai bună, așa cum este firesc.

TRIUNGHIUL EDUCAȚIEI

ELEVI
În viziunea educațională promovată de Școala Caracterelor, condiția firească a Elevului – Discipol azi este cea de partener deschis în demersurile educaționale ale părintelui și profesorului.
Dacă ne raportăm la ce înseamnă Părintele – partener pentru educație și Profesorul-Mentor, genul de profesor ce poate construi caractere sănătoase și mentalități de succes și împlinire, iată în corelație un set de repere firești ale elevului, într-un portret al nevoilor pragmatice ale parteneriatului Părinte-Profesor-Elev, dorit parteneriat Mentor – Discipol:

PĂRINȚI
În calitate de Mentor Fondator al Clubului Oamenilor de Caracter m-am gândit mult timp la reperele dezirabile pentru părintele partener al educației, având în vedere că acesta are un rol crucial în transformarea copilului dintr-o ființă biologică într-un OM conștient, responsabil și implicat în evoluția umanității.

PROFESORI
Ce înseamnă un profesor model azi, un Om de Caracter, un Mentor și Model de viață al tinerilor în formare, un Partener al Părinților, un Vector de direcție al societății și civilizației ?
Pentru provocările realităților de azi, un profesor mentor ar trebui să fie o combinație între un ghid academic, un model moral și un susținător inspirațional pentru elevii săi.
În contextul actual al societății românești, unde educația trebuie să răspundă provocărilor moderne, iată un set de 12 criterii esențiale, extinse la 18 dezirabile, care definesc standardele celor mai sus susținute:
